hu / en

Tóth Gergő a Junior Prima díj „Magyar Tudomány” kategóriájának idei díjazottja Tovább olvasom

Tovább olvasom

Sziklai Balázs és Lengyel Balázs új tanulmánya megjelent a Social Network Analysis and Mining szakfolyóiratban Tovább olvasom

Tovább olvasom

Within-job gender pay inequality in 15 countries - Boza István és szerzőtársai új tanulmánya Tovább olvasom

Megjelent a Nature Human Behaviour folyóiratban Tovább olvasom

Az én köpenyem csak arra kellett, hogy meglebbentsem a lehetőséget - Interjú Rechnitzer Jánossal Tovább olvasom

Tovább olvasom

Női és férfi karrierutak Magyarországon - Ilyés Virág és Lőrincz László cikke a Szociológiai Szemlében Tovább olvasom

Tovább olvasom

Megjelent a Tér és Társadalom legújabb, 2022/4-es száma Tovább olvasom

Tovább olvasom

KTI szeminárium: Renke Schmacker – The Effect of Confidence on College Applications

2022.11.17. | MTA HTK (1097 Budapest, Tóth Kálmán u. 4.) K11-12-es földszinti előadóban és Zoom felületen
13:00 – 15:00

Abstract

This paper investigates the role played by self-confidence in college applications. After documenting how much gender and social differences in self-confidence explain inequalities in access to college, we show that correcting underconfidence helps to close the gap in college applications. We collect unique data on student self-confidence using experiments on more than 2,000 French college applicants. We match this data with administrative data on real college applications. After measuring student under- (or over-) confidence in their academic abilities, we randomly corrected miscalibrated beliefs about relative academic ability by providing some students information on their real rank in the grade distribution. Our results show that the best female students and the best students from low socio-economic status systematically underestimate their rank in the grade distribution. As a result, they apply to less selective programs. Providing information on the correct position in the grade distribution made the best students apply to more ambitious programs with stronger effects for female and low-SES students.

Az előadást hibrid formában tartjuk meg: a személyes részvétel mellett (helyszín: KRTK Közgazdaságtudományi Intézet, 1097 Budapest, Tóth Kálmán u. 4., K11-K12 terem) zoomon keresztül is be lehet kapcsolódni. Az ehhez tartozó link külső érdeklődők számára a kti.titkarsag@krtk.hu e-mail címen igényelhető és csütörtök délelőtt válik elérhetővé.