hu / en

Magyar tudomány kategóriában Junior Prima Díjat kapott Boza István Tovább olvasom

Tovább olvasom

Munkaerőpiaci Tükör 2022 könyvbemutató Tovább olvasom

Tovább olvasom

Keller Tamás és Felix Elwert tanulmánya megjelent a Sociological Science folyóiratban Tovább olvasom

Tovább olvasom

Szabó-Morvai Ágnes és Kiss Hubert János tanulmánya megjelent az Education Economics szakfolyóiratban Tovább olvasom

Tovább olvasom

Mennyibe kerül a vállalatoknak a munkavállalók veszekedése? Tovább olvasom

Phyllis Dirrler és Podruzsik Szilárd írása a KRTK blogban a Portfolion Tovább olvasom

Mezei Katalin és Rácz Szilárd szerkesztésében megjelent a Comitatus Önkormányzati Szemle legújabb száma Tovább olvasom

Tematikus lapszám Faragó László 70. születésnapja alkalmából Tovább olvasom

KTI Szeminárium: Julia Leesch (Trinity College, Dublin) – Decomposing Trends in Educational Homogamy and Heterogamy – The Case of Ireland

 

KTI Szeminárium: Julia Leesch (Trinity College, Dublin) – Decomposing Trends in Educational Homogamy and Heterogamy – The Case of Ireland

Abstract:

Employing Irish Census microdata, we analyze trends in educational homogamy and heterogamy between 1991 and 2016 and examine how they can be explained by concurrent trends in three theoretically relevant socio-demographic components – (a) educational attainment, (b) the educational gradient in marriage, and (c) educational assortative mating (i.e., non-random matching). Our study proposes a novel counterfactual decomposition method to estimate the contribution of each component to changing sorting outcomes in marriages. Findings indicate rising educational homogamy, an increase in non-traditional unions in which women partner ‘down’ in education and a decline in traditional unions. Decomposition results suggest that those trends are predominantly attributable to changes in women’s and men’s educational attainment. Furthermore, changes in the educational gradient in marrying contributed to rising homogamy and the decline in traditional unions, a largely overlooked fact in previous research. Although educational assortative mating has been changing, those changes hardly shaped trends in sorting outcomes.

Online lehet részt venni az eseményen.