hu / en

Szalavetz Andrea és szerzőtársai tanulmánya az autóipari beszállítói ágazatot vizsgálja Kelet- és Délkelet-Európában Tovább olvasom

Tovább olvasom

Fertő Imre és Štefan Bojnec tanulmánya megjelent a Scientific Reports folyóiratban Tovább olvasom

Tovább olvasom

Gábriel Dóra az otthoni idősgondozás piacáról ír egy most megjelent könyv fejezetében Tovább olvasom

Tovább olvasom

Kutatóink a hazai médiában és politikai közbeszédben Svédországról kialakított kép valódiságának jártak utána Tovább olvasom

Tovább olvasom

Lengyel Balázs és szerzőtársai tanulmánya megjelent az Economic Geography szakfolyóiratban Tovább olvasom

Tovább olvasom

Új publikáció az Agglomeráció és Társadalmi Kapcsolathálózatok kutatóitól az EPJ Data Science folyóiratban Tovább olvasom

Tovább olvasom

KTI Szeminárium: Julia Leesch (Trinity College, Dublin) – Decomposing Trends in Educational Homogamy and Heterogamy – The Case of Ireland

 

KTI Szeminárium: Julia Leesch (Trinity College, Dublin) – Decomposing Trends in Educational Homogamy and Heterogamy – The Case of Ireland

Abstract:

Employing Irish Census microdata, we analyze trends in educational homogamy and heterogamy between 1991 and 2016 and examine how they can be explained by concurrent trends in three theoretically relevant socio-demographic components – (a) educational attainment, (b) the educational gradient in marriage, and (c) educational assortative mating (i.e., non-random matching). Our study proposes a novel counterfactual decomposition method to estimate the contribution of each component to changing sorting outcomes in marriages. Findings indicate rising educational homogamy, an increase in non-traditional unions in which women partner ‘down’ in education and a decline in traditional unions. Decomposition results suggest that those trends are predominantly attributable to changes in women’s and men’s educational attainment. Furthermore, changes in the educational gradient in marrying contributed to rising homogamy and the decline in traditional unions, a largely overlooked fact in previous research. Although educational assortative mating has been changing, those changes hardly shaped trends in sorting outcomes.

Online lehet részt venni az eseményen.