Keresés
Keresés
Close this search box.

hu / en

Mi köze a Columbo-sorozatnak Karikó Katalinhoz? - Sok minden kell egy jó kutatáshoz - Bálint Dóra cikke a KRTK blogban Tovább olvasom

Tovább olvasom

Csontos Tamás Az elmaradt humán tőke beruházás hosszú árnyéka: magyar-lengyel összehasonlító elemzése a Világpolitika és Közgazdaságtan folyóiratban Tovább olvasom

Tovább olvasom

Fertő Imre "Az üzleti kutatások társadalmi hatásáról" című esszéje megjelent a Közgazdasági Szemle májusi számában Tovább olvasom

Tovább olvasom

Gender-based differences in eco-efficient farming - Fertő Imre, Baráth Lajos és Štefan Bojnec tanulmánya megjelent a Scientific Reports folyóiratban Tovább olvasom

Tovább olvasom

Berkes Judit, Páthy Ádám, Egyed Ildikó és Rácz Szilárd tanulmánya megjelent a Journal of Urban and Regional Analysis szakfolyóiratban Tovább olvasom

Kiadja a Bukaresti Egyetem Tovább olvasom

Ha száll a por, még gyerekből is kevesebb születik - Szabó-Morvai Ágnes kifejti, miképp kell értelmezni a tanulmány adatait Tovább olvasom

Tovább olvasom

KTI Szeminárium: Julia Leesch (Trinity College, Dublin) – Decomposing Trends in Educational Homogamy and Heterogamy – The Case of Ireland

 

KTI Szeminárium: Julia Leesch (Trinity College, Dublin) – Decomposing Trends in Educational Homogamy and Heterogamy – The Case of Ireland

Abstract:

Employing Irish Census microdata, we analyze trends in educational homogamy and heterogamy between 1991 and 2016 and examine how they can be explained by concurrent trends in three theoretically relevant socio-demographic components – (a) educational attainment, (b) the educational gradient in marriage, and (c) educational assortative mating (i.e., non-random matching). Our study proposes a novel counterfactual decomposition method to estimate the contribution of each component to changing sorting outcomes in marriages. Findings indicate rising educational homogamy, an increase in non-traditional unions in which women partner ‘down’ in education and a decline in traditional unions. Decomposition results suggest that those trends are predominantly attributable to changes in women’s and men’s educational attainment. Furthermore, changes in the educational gradient in marrying contributed to rising homogamy and the decline in traditional unions, a largely overlooked fact in previous research. Although educational assortative mating has been changing, those changes hardly shaped trends in sorting outcomes.

Online lehet részt venni az eseményen.