hu / en

Mennyire igaz még az állítás, hogy a luxusipar válságálló? Dobos Emese cikke a KRTK blogban a Portfolion

Míg korábban a luxustermékeket főleg a felsőosztály és az arisztokrácia fogyasztotta, addig a divatnak ez a szegmense az elmúlt évtizedekben látványos átalakuláson ment át és jelentősen felhígult. A mohó, terjeszkedni vágyó luxusházak egyre inkább a középosztály felé nyitottak, aminek következményeképpen ennek a rétegnek anyagi lehetőségeiktől is függővé váltak. De vajon milyen társadalmi jelenségek mozgatják a luxustermékek túlzott vásárlását, vagy éppen a teljes, nyilvános megvetésüket? És megállja-e még a helyét a mondás, egy világjárvány idején és egy gazdasági válság peremén, hogy a luxusipar válságálló?
Magasba szökő infláció, munkahelyi bizonytalanság, gyűrűző recesszió – a gazdagok mégis úgy vásárolják a Dior-kabátokat, Chanel-táskákat és Cartier-órákat, mintha csak 1999 lenne – írta a Bloomberg 2022 októberének végén. Idén pedig a Nemzetközi Valutaalap ugyanakkor kongatta meg a vészharangokat a világgazdaság „feje” felett, amikor az LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton (LVMH), a világ legnagyobb luxuskonglomerátuma közzétette a meglepően jó eladásokra vonatkozó számait.
Koronavírus-járvány és közelgő válság ide vagy oda, ezek igencsak felülmúlták az elemzők előzetes – sokkal óvatosabb – becsléseit.
A francia Hermés International is 24%-os növekedésről számolt be. A Chanel-ház 2021-ben egyenesen rekordévet zárt: szinte minden termékkategóriában növekedtek az eladásaik: 2020-hoz képest például majdnem 50%-kal, ami legfőképpen annak köszönhető, hogy számos termékük árát akár 20%-kal is megemelték.
2007 óta egyébként az LVMH organikus növekedése kétszer bicsaklott csak meg, és akkor is csupán rövid időre: először 2009-ben (amikor is beütött a korábbi válság), majd 2020-ban (a világjárvány beköszöntekor). Amellett, hogy a gazdagok a tavalyi év során, a pandémia alatt még gazdagabbak lettek a Boston Consulting Group szerint, kézenfekvő a Bloomberg által megkérdezett egyik elemző magyarázata is, hogy a luxusipar – és a legtehetősebbek fogyasztása – nem fémjelzi a gazdaság egészét.
Korábban azonban pont, a luxusipar alább bemutatott „stratégiaváltása” miatt vált kitettebbé a gazdasági turbulenciáknak a szektor. Hogyan is változott meg radikálisan a luxusipar? Mik is azok a változások, amelyek miatt igencsak megkérdőjeleződött az a korábbi állítás, hogy válságálló a luxusipar?

⮚ Tovább a teljes cikkre

Dobos Emese  – KRTK Világgazdasági Intézet – 2022. november 17. – Portfolio

Címlapkép: Getty Images